Home Werkplaats Verkoop Reparatie Nieuwbouw Uitgelicht Verhuur Onderhoud Persberichten Cursus

 

                      Nieuwbouw

 


We denken soms wel dat we het tegenwoordig zo goed weten, maar eigenlijk is er sinds Stradivari in de zeventiende eeuw niet veel veranderd. Opmerkelijk is dat we pas in 1970 door wetenschappelijk onderzoek iets zijn gaan begrijpen van klankeigenschappen terwijl de vioolbouwers in de zestiende eeuw al wisten hoe de gulden snede, dus bepaalde verhoudingen, de basis vormde voor muziekinstrumenten. De viool dateert uit de zestiende eeuw, de barokviool uit midden achttiende eeuw. In de renaissance wist men dat bij de bouw van de viool dezelfde proporties golden als die, die je tegenkwam in de natuur, in moleculen, ijskristallen of in de bouw van een schelp. Bij het bouwen van een snaarinstrument gaat het niet alleen om techniek, materiaalgebruik en kleine finesses in de afwerking, er bestaat ook nog zoiets ondefinieerbaars als gevoel.

In mijn atelier bouw ik regelmatig nieuwe instrumenten. De meeste tijd gaat naar restauraties, reparaties en onderhoud, maar er blijft ook nog tijd over voor het bouwen van nieuwe instrumenten. Sinds mijn studie in Engeland ben ik onafgebroken bezig geweest met het ontwikkelen van mijn eigen lakken. Gebaseerd op oud Italiaans recepten met natuurlijke harsen en gommen maak ik een soepele en duurzame lak met heldere en warme kleuren en bij het zien van mijn 25 jaar oude violen, kan ik dan ook erg tevreden zijn: geen craquelé of lak die loslaat. Duurzaamheid en kwaliteit zijn de sleutelwoorden.

 

In opdracht of voortkomend uit inspiratie opgedaan uit de literatuur of op veilingen of studies in het buitenland. 


Studie aan diverse Stradivari en Guarneri instrumenten in Parijs. (Antonio Stradivari 1716 "Provigny") Klik hier voor grote foto.

Het bouwen van instrumenten is voor mij het mooiste deel van mijn vak. De laatste tijd heb ik steeds meer instrumenten gebouwd. Mede dankzij reparaties aan mooie oude instrumenten doe ik veel inspiratie op voor mijn nieuwe instrumenten. Nieuwbouw en reparatie beïnvloeden elkaar.

Hieronder een aantal voorbeelden:    

Viool 2011 naar Antonio Stradivari bespeelt door
de Fancy Fiddlers van Coosje Wijzenbeek
 
 

Viool 2016 naar Joseph Guarneri del Gesł (verkocht)
 

                                   Viool naar Italiaans model  2017 (verkocht)

   

                           

                    Viool naar Italiaans model  2017-kom vrijblijvend proberen.

   

            

                    

                            Equisetum - schaafstro

slijpen            

                                                       Altviool in voorbereiding
WITH A LITTLE HELP FROM MY FRIEND
 




Ik gebruik metalen schrapers voor het glad maken van het uiteindelijke oppervak. Door de houtvezels te snijden verkrijg ik een groot optischIk gebruik metalen schrapers voor het glad maken van het uiteindelijke oppervak. Door de houtvezels te snijden verkrijg ik een groot optisch voordeel in combinatie met het kiezelrijke equisetum.

De vorm en afwerking van de welving zijn belangrijke componenten in vioolbouw. Deze zijn belangrijk voor de kwaliteit van de uiteindelijke toon.

Traditioneel worden het voor-en achterblad beklopt om de eigenfrequenties te horen. Tegenwoordig kunnen we deze tonen visualiseren met Chladni patronen.

De bladen worden bestrooid met fijn zand waar met een toongenerator het blad in beweging wordt gezet. Een blad waar de juiste eigenfrequentie wordt toegevoegd wordt door het zand verdeeld in regio's die in tegengestelde richting bewegen. Op de grensvlakken blijft het zand liggen. Deze niet bewegende lijnen noemen we nodale lijnen en vormen het Chladni-patroon.

 

Hedendaagse vioolbouw is veel dank verschuldigd aan Carleen Hutchins.(youtube)     Artikel door Joseph Curtin