|
We denken soms wel dat we het
tegenwoordig zo goed weten, maar
eigenlijk is er sinds Stradivari
in de zeventiende eeuw niet veel
veranderd. Opmerkelijk is dat we
pas in 1970 door
wetenschappelijk onderzoek
iets zijn gaan begrijpen van
klankeigenschappen terwijl de
vioolbouwers in de zestiende
eeuw al wisten hoe de gulden
snede, dus bepaalde verhoudingen,
de basis vormde voor
muziekinstrumenten. De vioolvorm
dateert uit de zestiende eeuw,
de barokviool uit de zeventinde
en achttiende eeuw. In de
renaissance wist men dat bij de
bouw van de viool dezelfde
proporties golden als die, die
je tegenkwam in de natuur,
ijskristallen of in de bouw van
een schelp. maar bij het bouwen
van een snaarinstrument gaat het
niet alleen
om techniek, materiaalgebruik en
kleine finesses in de afwerking,
er bestaat, zoals bij elke
kunstvorm, ook iets
ondefinieerbaars als gevoel.
In mijn atelier bouw ik
regelmatig nieuwe instrumenten.
De meeste tijd gaat naar
restauraties, reparaties en
onderhoud, maar ik ruim ook tijd
in voor het bouwen van nieuwe
instrumenten. Sinds mijn studie
in Engeland ben ik onafgebroken
bezig geweest met het
ontwikkelen van mijn eigen
lakken, gebaseerd op oud
Italiaans recepten met
natuurlijke harsen en gommen.
Hiermee maak ik soepele en
duurzame lakken met heldere en
warme kleuren en bij het zien
van mijn 25 jaar oude violen,
kan ik dan ook erg tevreden zijn:
geen craquelé of lak die loslaat.
Duurzaamheid en kwaliteit zijn
de sleutelwoorden.
|
In opdracht of
voortkomend uit
inspiratie opgedaan
uit de literatuur of
op veilingen of
studies in het
buitenland.
|
Het bouwen van instrumenten is
voor mij het mooiste deel van
mijn vak. De laatste tijd heb ik
steeds meer instrumenten gebouwd.
Mede dankzij reparaties aan
mooie oude instrumenten doe ik
veel inspiratie op voor mijn
nieuwe instrumenten. Nieuwbouw
en reparatie beïnvloeden elkaar.
Hieronder een aantal voorbeelden
:
Viool gebaseerd op
Stradivari 1715 2019
audio opname door
Frank van Essen
Deze viool heeft ook een
enthousiaste eigenaar gevonden:
|